Wednesday 4 February 2009

Sejarah Dodge Challanger dan Mitsubishi Lambda

Generasi pertama Dodge Challenger mula di pasarkan di Amerika sekitar awal 1970an. Lebih tepat lagi pada tahun 1974. Pengeluarnnya berlaku pada jangka masa empat tahun sahaja sebelum diberhentikan dan disambung oleh generasi kedua. Generasi pertama dihasilkan untuk menyaingi Mustang Shelby/Fastback dan juga Chevvy Camaro terutamanya ketika itu. Dodge Challenger menjadi model paling diminati diantara model model lain.

Dodge Challenger generasi kedua dikeluarkan pada tahun 1978. Model ini adalah forgotten hero sebenarnya oleh peminat peminat Mopar. Dibina sepenuhnya oleh Mitsubishi dan 'rebagde' dengan nama Dodge, Plymouth ataupun Chrysler untuk pasaran tempatan di sana. Antara sebabnya Mitsubishi ingin melebarkan jualan kereta di Amerika dan turut bersaing dengan NIssan dan Toyota yang lebih awal bertapak di sana.

Pada 1973, krisis minyak berlaku dan Chyrsler pada ketika itu terpaksa mencari alternative kereta yang berkapasiti sederhana dan 'fuel efficient' untuk depasarkan dan memastikan penjualan dari jenama mereka berterusan. Mereka mendapati Mitsubishi dari serie empat cylinder ini adalah line-up terbaik untuk dipasarkan di rangkaian jualan mereka. Kesempatan terbaik itu diambil oleh Mitsubishi untuk memasarkan series Lambda di atas nama yang sudah gah iaitu Dodge Challenger.

Series Galant Lambda, Sapporo, Scorpion, Colt, Challenger dan lain lain lagi memang mempunyai kaitan. Tak sangka pulak kereta jahat yang aku beli dulu tu ada sejarah menarik. Memang aku minat jenis muscle car ni. Rupanya Lambda aku memang ada dna muscle sebenarnya. Go Lambda.. Go kereta Jahat..!

1970 Dodge Challenger - First Generation



Mitsubishi Galant 2000 GSR aka Second Gen Challenger



Generasi ketiga adalah ni haaaa... mamat ni... Tak main la kereta baru..


Apa lagi tuan tuan sekalian. Kalau jumpa sebijik, sambar saja Lambda ni. Tak pun, helo helo aku. Aku boleh tolong jualkan Lambda anda. Ada la yang dok mai tanya mana nak cari.. Sekian Wassalamulaikum.

No comments:

Post a Comment